Skip to content

Handleiding Living Labels

In deze handleiding vind je terug hoe je jouw eigen Living Labels collectie aanlegt. In de collectie komen collega’s aan het woord over de stereotyperingen waar ze in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Anderen plakken al snel labels op hen, maar vergeten vaak dat een mens niet samen te vatten is in één woord. Samen kun je via de Living Labels voorbij vooroordelen kijken en luisteren naar elkaars verhaal.

Het start met het creëren van je eigen Living Labels cover, waarbij je een eigen label, foto en naam invoegt. Kies een label waarmee jij je identificeert. Een identiteit is gelaagd, welk label is voor jou vooral belangrijk? Kies een foto waarbij je gezicht goed te zien is en je in de camera kijkt. Vanuit daar ga je de diepte in, door het gesprek met elkaar aan te gaan. Hoe doe je dat? Lees de handleiding verder onder het formulier.

 

Maak je eigen cover

Vul hieronder je gegeven in en ontvang jouw gepersonaliseerde cover in je mail inbox.

Vul hier je voornaam in
Toegestane bestandstypen: jpg, png, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

> Bedenk het format. Dat kan in tekst, maar Living Labels leent zich ook goed voor audio, video of een andere vorm. Voor Diversity Day hebben wij gekozen voor een variant van het human interest-interview, met close-up fotografie. Wat bij elk format wel moet terugkomen, is:

  • Het afnemen van een interview met de nadruk op de volgende onderwerpen: stereotypering, vooroordelen, diversiteit & inclusie & gelijkheid.
  • De lengte. Met dit concept willen we de diepte in, dus dat merk je ook in bijvoorbeeld de lange leestijd. Zo was elk DD-interview rond de 3000 woorden.
  • Het gevoel van een open en intiem gesprek met de geïnterviewde. Geef de geïnterviewde de ruimte om ook vragen terug te stellen.

> Vind de juiste kandidaten. Het streven is naar een zo divers mogelijke representatie van het bedrijf.

  • Als basis kun je de dimensies van diversiteit gebruiken die SER Diversiteit in Bedrijf hanteert: https://www.ser.nl/nl/thema/diversiteitinbedrijf/kennisplatform. Maar diversiteit komt in vele vormen, dus probeer ook verder te kijken dan deze dimensies.
  • Een open instelling bij het benaderen van personen is van belang. Sluit niemand van tevoren uit op basis van hun kenmerken.
  • Een open instelling van de kandidaten is ook van belang. Zij moeten zich prettig voelen bij het idee van het voeren van een gesprek waarbij alle vragen gesteld mogen worden, hoe ongemakkelijk dat ook soms mag zijn. Informeer hen hier van tevoren over.

> Laat de interviewkandidaten zelf bedenken wat hun label is. Hou het bij één woord, en wijk hier alleen bij hoge uitzondering van af.

> Plan de afspraak in.

> Creëer een veilige omgeving voor de geïnterviewde tijdens het gesprek. Dat doe je bijvoorbeeld door van tevoren goede instructies te geven, open te staan voor de suggesties van de geïnterviewde en hun angsten weg te nemen. Voor meer informatie, zie: https://book2action.us.aldryn.io/action/when-interviewing-be-vulnerab_118/

> Werk het interview uit.

> Het redigeerproces is in principe collaboratief. De geïnterviewde krijgt de ruimte om de content in te zien en ongemakkelijkheden aan te geven. De interviewer gaat hier met hen over in discussie, om samen tot een oplossing te komen.

*Tip: Voor de Living Labels hebben wij ons laten inspireren door Human Library, dat is een Deens concept en inmiddels actief in meer dan 80 landen. Zo ook in Nederland, waar het Living Library heet. De focus ligt dan nog meer op het gesprek met elkaar aan gaan. Wil je een op maat gemaakte Living Library ervaring voor je organisatie? Dan verwijzen we je graag door naar Living Library NL.

Back To Top